Textilverkstan på Kulturhuset

25 APRIL, TORSDAG, KL. 17.30–19.30

Kom i gång med att lappa, laga och allmänt ta hand om dina kläder och textilier! Textilverkstan på Kulturhuset är ett samarbete mellan Hemslöjdsföreningen, Stockholms Naturskyddsförening och Kulturhuset. Ta med dina trasiga plagg och få råd om hur du kan laga och fixa till dem.

Textilverkstans träffar kostar ingenting, men du behöver boka en biljett i Kulturhuset/Stadsteaterns bokningssystem: kulturhusetstadsteatern.se/kalender

Kulturhuset Stadsteatern, Verkstan på plan 4
Benny Fredrikssons Torg 5

Information: hmvgruppen@gmail.com.

Bild: Maria Holmerin Nord

Föreläsningskväll om bekämpningsmedel

24 APRIL, ONSDAG, KL. 18.30–20.00

Kemikaliegruppen bjuder in till en föreläs­nings­- och diskussionskväll om bekämpningsmedel.

Elin Engdal är sakkunnig inom miljögifter på Naturskyddsföreningen och kommer att berätta om kemiska bekämpningsmedel – hur dessa ämnen kan påverka djur och natur, till exempel pollinatörer, och varför vi måste minska användningen. Kvällen kommer att fokusera på bin och trädgårdsväxter, och Naturskyddsföreningens rapport om bekämpningsmedel i prydnadsväxter kommer att presenteras.

Gratis, men anmälan krävs via hemsidan, se länkar nedan. Begränsat antal platser för deltagande på plats.

Plats: Naturskyddsförening­ens rikskansli, Åsögatan 115 (över gården, vid cykelställen), 2 tr.

Anmälan: https://www.naturskyddsforeningen.se/…/om…/

Det är också möjligt att delta via Teams: https://www.naturskyddsforeningen.se/…/om…/

Skärgårdsskogen – en okänd naturpärla

21 APRIL, SÖNDAG, KL. 11.00–13.30

Nära Skarpnäck ligger en gles tallskog med inslag av enbuskar, öppna ytor, enstaka ekar och berghällar. Här finns höga naturvärden och äldre kulturlämningar. Anders Tranberg guidar runt samt berättar om de byggplaner som är aktuella på platsen.

Samling: Utanför Skarpnäcks t-banestation. Ingen föranmälan.

Kostnad: Gratis för medlemmar, övriga 50 kr.

Kontakt: Anders Tranberg 073-724 63 07 (sms), anders.tranberg@gmail.com.

Människan, konsumtion och hållbarhet?

15 APRIL, MÅNDAG, KL. 18.30–20.30

Att alltid vilja ha mer och ändå drömma om att äga mindre. Hur går det ihop? Är människan som art oförmögen att tänka och handla långsiktigt i vardagen? Om vi människor ska ändra beteende, vad behöver vi då lära oss om människan? Varmt välkommen på en föreläsning med Katarina Graffman, författare och fil. dr. i kulturantropologi.

Fullbokat, anmälan är stängd.

Foto: Jörgen Hidebrandt

Guidning i Majroskogen

14 APRIL, SÖNDAG, KL. 10–13

Anders Tranberg visar runt i en tätortsnära skog med höga natur- och rekreationsvärden som utlovats bli naturreservat 2025. Vi spanar efter djurliv, lyssnar på fågelsången och tittar på ett flertal olika naturtyper, skyddsvärda arter samt intressant kulturhistoria i skogen. Avslutning med vedbrasa. Ta med fika/något att grilla.

Samling: Svedmyra tunnelbanestation. Ingen föranmälan behövs.

Kontakt: 073-724 63 07 (sms), anders.tranberg@gmail.com.

Kostnad: Gratis för medlemmar, 50 kr övriga.

Lantbruket och den biologiska mångfalden

8 APRIL, MÅNDAG, KL. 18–20

Pim Bent föreläser om Naturskyddsföreningens nya rapport om lantbruket. Pim är enhetschef för avdelningen Odlingslandskap och gruvor på föreningens rikskansli.

Dagens livsmedelssystem har gett oss billig mat. Samtidigt minskar både antalet lantbrukare och den biologiska mångfalden. Med utgångspunkt i denna utmaning undersöker den här rapporten hur pressen om att intensifiera motverkar ett livskraftigt och hållbart lantbruk i en frisk natur. Rapporten slår ett slag för ett mer mångfacetterat och långsiktigt lönsamt lantbruk som både politik, marknad och konsumenter behöver bidra till.

Anmälan: hmvgruppen@gmail.com

Plats: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115 (över gården, vid cykelställen) 2 tr.

Våtmarksguidning

5 APRIL, FREDAG, KL. 8–16

Vi besöker den restaurerade våtmarken Långsjön utanför Nyköping. Guiden visar hur de arbetar inom naturvården, förhoppningsvis får vi även titta på lite lekmogna gäddor och de fåglar som börjat ta sig till våtmarken för att häcka.

Oömma kläder efter väder. Vandringskängor eller stövlar och egen matsäck, samt gärna egen kikare (några kikare kommer att finnas att låna).

Samling: Buss avgår från Cityterminalen. Anmälda får en inbjudan med mer information. Återresa ca kl. 14 från Långsjön.

Utflykten är fullbokad, anmälan stängd.

Textilverkstad

28 MARS, TORSDAG, KL, 17.30–19.00

Ta med dina plagg som du vill laga eller ändra! Hemslöjdsföreningens experter finns på plats för hjälp och tips. Arrangör är Kulturhuset.

Plats: Kulturhuset, Textilverkstan,  plan 4.

Anmälan: till hmvgruppen@gmail.com eller via anmälningslänk i Facebookeventet.

Östersjön – vårt närmaste hav

24 MARS, SÖNDAG, KL. 15–16

Välkommen till Skansen och en guidad visning av Baltic Sea Science Center! Hur mår vårt närmaste hav och vilka hot och möjligheter står Östersjön inför? Följ med under ytan och upplev Östersjöns fantastiska mångfald. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller.

Samling: Skansens huvudentré.

Kostnad: Gratis för medlemmar, övriga 200 kr. Entré till Skansen ingår.

Fullbokat, anmälan är stängd. Anmälda får en inbjudan/bekräftelsemejl.

Park- och naturmark i stadsdelarna

20 MARS, ONSDAG, KL. 18.30–20.00

Nina Lindberg, Farsta stadsdelsförvaltning, berättar dels om arbetet med drift och skötsel av park och naturmark, dels om arbetet med investeringar (det vill säga nyanläggningar/ombyggnationer) samt om samarbetet med trafik- och exploateringskontoren i deras projekt.

Plats: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115 (över gården, vid cykelställen) 2 tr.

Anmälan via Aktivitetskalendern.