Inventering av ängsväxter på Ekudden

16 JUNI, SÖNDAG, KL. 11–15

Vartannat år inventerar vi växter inom vårt skötselområde på Ekudden, och nu är det dags igen. Alla är välkomna, du som är duktig på florabestämning är särskilt välkommen. Ta med fika och kläder efter väder. Paraply kan vara bra om det regnar, gärna också bestämningsflora och lupp.

Plats: Flatens naturreservat, ängen på Ekudden vid Flatens norra strand, intill Listuddens gård. Cirka 2 km söder om tunnelbanestation Skarpnäck.

Information: Lasse Lidgren, lasse.lidgren@pp.ephone.se, 070-278 08 16.

Storstadens fladdermöss vid Årstaviken

11 JUNI, TISDAG, KL. 20.00

Med hjälp av ultraljudsdetektorer hoppas vi få höra och se några av Sveriges 20 ar­ter fladdermöss, som finns i Stockholm. Vi träffas strax efter solnedgången. Ta gärna med fika! Christian Sommer guidar oss.

Samling: Årstalundens båtklubb.

Information: Christian Sommer, chrisom­mer@hotmail.com, tel: 070-7947646.

Aktiviteten är fullbokad, anmälan stängd.

Naturnatt i Älvsjöskogen

5 JUNI, ONSDAG, KL. 18–SENT

Älvsjöskogen blev naturreservat 2016 och är en fantastisk äldre skog. Här finns tydliga terrängskillnader, små våtmar­ker, höga granar och knotiga tallar. Under kvällen har vi tipspromenad och förhoppningsvis lyssnar vi efter flad­dermöss. Anders Tranberg guidar runt i skogen för att lyssna på fågelkören och se vad som är framme på kvällen. Ta med fika/något att grilla (om det inte är eldningsförbud).

Samling: Älvsjö torg, utanför Coop.

Gratis för alla. Ingen för­ anmälan.

(Kontakt: sthlm.krets@naturskyddsforeningen.se)

Besök på kolonilott och planering

3 JUNI, MÅNDAG, KL. 18–20

Handla miljövänligt-gruppen bjuder in på utflykt. Vi besöker Enskede gårds koloniförening och får en guidad visning. Därefter planerar vi våra aktiviteter inför hösten. Ta med något att äta!

Samling: Bägerstavägen 43, tvärbanan till Linde eller tunnelbana till Enskede gård.

Information och anmälan: hmvgruppen@gmail.com.

Ålstensskogen

2 JUNI, SÖNDAG, KL. 11–14

Ålstensskogen är en äldre naturskog invid Mälaren, med höga natur­- och rekreationsvärden. En del av skogens norra del kallas Storskogen. Besöka­ren möter gammal barrskog med månghundraåriga tallar, samt intressan­ta vattenmiljöer med grodkärr. Anders Tranberg guidar oss.

Samling: Station Smedslätten (spårvagn från Alvik). Avslut station Ålstensgatan. Ingen föranmälan.

Kostnad: Gratis för medlemmar, övriga 50 kr.

Kontakt: Anders Tranberg 073-724 63 07 (sms), anders.tranberg@gmail.com.

Textilverkstad

23 MAJ, TORSDAG, 17.30–19.30

Ta med dina plagg som du vill ha hjälp/tips att laga eller ändra. Hemslöjdsföreningens experter finns på plats! Arrangör är Kulturhuset.

Textilverkstans träffar kostar ingenting, men du behöver boka en biljett i Kulturhuset/Stadsteaterns bokningssystem: kulturhusetstadsteatern.se/kalender

Plats: Kulturhuset Stadsteatern, Verkstan på plan 4, Benny Fredrikssons torg 5.

(Bild: Maria Holmerin Nord)

Waldemarsuddes trädgårdar

23 MAJ, TORSDAG, KL, 17–18

Under temat vår vilda flora får vi en guidad visning i Prins Eugens Waldemarsud­des park och trädgård. Efteråt finns möjlighet att besöka museets utställningar inomhus, innan de stänger kl 20. Entréavgift tillkommer då.

Anmälda får en inbjudan med mer information.

Guidningen är fullbokad.

Trädguidning i Humlegården

23 MAJ, TORSDAG, KL. 11

Eva Innings visar oss runt bland träden i Humlegården och berättar bland annat hur man känner igen dem.

Guidningen är fullbokad, anmälan stängd. Samlingsplats meddelas till anmälda.

Bild: Petra Zillén