Vi tipsar:

Tyck till!

I Tyck till-appen kan du lämna dina synpunkter på trafik- och utemiljön i Stockholm. Vill du felanmäla eller har du anmärkningar på våra gator och torg eller parker? Du kanske vill anmäla nedskräpning eller dumpat avfall? Tillsammans hjälps vi åt att skapa ett renare, snyggare och tryggare Stockholm. Tyck till!

Märkningsguider för en mer hållbar konsumtion

Det kan vara svårt att välja i den uppsjö av olika märkningar och certifieringar som ska garantera någon typ av ekologisk eller social hållbarhet. Föreningen Medveten Konsumtion reder ut oredan och har skapat tre lättöverskådliga märkningsguider för livsmedel, textil respektive kosmetika.

Stockholms stad tipsar om hur vi kan leva mer hållbart

Många stockholmare gör redan hållbara val, men många av oss kan också göra mer. Genom att ta små steg mot att leva mer hållbart kan du göra stor skillnad. På webbplatsen Leva hållbart kan du få tips på hur du med små medel kan bidra till ett mer hållbart  Stockholm.

Föreningens checklista för klimat och biologisk mångfald

Vi är många i Sverige som är engagerade i föreningar av olika slag – från fackförbund till församlingar och intresseorganisationer. Här finns stor potential att vara med och driva samhällsomställningen framåt. Därför har Naturskyddsföreningen tagit fram 10 åtgärder som tillsammans gör skillnad för klimatet och den biologiska mångfalden. Det här kan din förening göra!

Hyresvärdens och bostadsrättsföreningens checklista för klimat och biologisk mångfald

Inte bara byggandet av hus och lägenheter måste bli mer hållbart och effektivt. Din hyresvärd eller bostadsrättsförening kan också göra stor skillnad. Därför har Naturskyddsföreningen tagit fram 10 åtgärder som tillsammans gör skillnad för klimatet och den biologiska mångfalden. Det här kan din bostadsrättsförening respektive hyresvärd göra!

Kemikalieappen – skanna prylen för en giftfri vardag!

Det är inte lätt att vara konsument när du både ska vara kemist och detektiv för att kunna göra giftfria val. Det här vill vi ändra på. Vi vill inte ha några giftiga kemikalier på köpet i prylarna som vi handlar. Med Kemikalieappen kan vi, genom konsumentmakt och information från företagen, komma en bit på vägen.

Handla som en miljönär!Handla som en miljönär!

Bli rik på att laga, låna och återanvända! Avfall Sverige har tagit fram märkningen Miljönär för att underlätta för konsumenter att handla mer hållbart, samt för att uppmärksamma och hylla de företag som erbjuder återbruk istället för nyköp. Sök på kartan efter Miljönär-märkta verksamheter i ditt grannskap!

Smarta tips Fixa Grejen – smarta tips och hemmahacks

Inspiration och handfasta råd om hur vi förlänger livet på våra ägodelar för att minska konsumtionen av nya prylar. Se hur man enkelt fixar, lagar, gör om och vårdar sina saker!

Naturkartan Stockholm

Naturkartan – din guide till naturen

I den stadsnära naturen ryms det ett myller av liv och det är nära till upplevelser och aktivitet eller ro och avkoppling. I Naturkartan får du tips på vandringsleder, grillplatser, utsikts- och badplatser med mera.

Din guide till eko, reko och vintage

Ekologiskt, reko och vintage

Ett socialt nätverk som tipsar konsumenter om gröna smultronställen och fungerar som en levande karta av det medvetna utbudet i staden. Ekoguiden är till för dig som gärna handlar second hand och helst fikar på kaféer med schyst producerat kaffe.