Bygg inte in skadliga ämnen när du renoverar hemma

29 november 2023. Kemikaliegruppen bjöd in till en kväll om hur man kan renovera och bygga hållbart ur ett kemikalieperspektiv.
Inspelning av föreläsningen

Hur påverkar dina klädval miljön?

16 oktober 2023. Kemikaliegruppen bjöd in till en kväll om textilier. Bra miljöval, Nudie jeans och Renewcell berättade om textilindustrins miljöproblem och hur dessa kan hanteras.

Ekosystem(samhälls)tjänster

12 oktober 2023. Urbanekologen Maria Berg föreläste om vårt beroende av fungerande ekosystem. Föreläsningsmaterial:
Global utvärdering av biologisk mångfald …
Naturbaserade lösningar, Trädkontorets bildbank

Trädens roll i klimat- och miljöarbetet

4 oktober 2023. Lena M Olsson från Stadsplaneringsgruppen presenterade gruppens kartläggning där tjänstemän i ansvariga förvaltningar har fått besvara en mejlenkät.
Presentation av kartläggningen

Föreläsning om vetenskapsförnekelse och klimatförnekelse

25 september 2023. Mikael Karlsson, universitetslektor i klimatledarskap, berättade om det ifrågasättande av vetenskaplig kunskap som ofta finns i miljöfrågor.

Föreläsning med Alexandre Antonelli

15 maj 2023. Alexandre Antonelli, forskningschef och professor i biologisk mångfald, föreläste om vikten av artrikedom. Finns nu på UR Play och kommer även att sändas i Kunskapskanalen.
Antonelli på UR Play

Lär dig mer om PFAS och påverka EU för bättre lagstiftning

Föreläsning 20 april 2023. Kemikaliegruppen bjöd in till en PFAS-kväll med en kortare föreläsning  och en workshop för att påverka EU:s kemikalielagstiftning.

Fokus på evighetskemikalierna PFAS

Föreläsning 20 februari 2023. Kemikaliegruppen höll en föreläsnings- och diskussionskväll om PFAS med sakkunniga från Kemikalieinspektionen och RISE.

Träd? Varför Träd?

En kortfilm om trädens enorma betydelse för stadsmiljön, skapad av Gunnar Löfgren som är styrelsemedlem i Stockholms Naturskyddsförening.
Se filmen

Läkemedel i miljön

Föreläsning 17 oktober 2022. Elin Engdahl från Naturskyddsföreningen berättade om varför läkemedel i vatten är ett problem och hur Naturskyddsföreningen arbetar för renare vatten.

Valet 2022

För att få en bättre bild av hur partierna ställer sig till viktiga miljöfrågor i vår stad tog vi fram en valenkät och anordnade en valdebatt.
Valenkäten
Valdebatten

Klimatföreläsning

Föreläsning 27 april 2022. Staffan Laestadius, författare och professor emeritus vid KTH, visade oss att det fortfarande finns hopp att klara klimatkrisen, men att möjlighetsfönstret snabbt minskar.
Föreläsningsmaterial

Hur påverkas vi av flygbuller?

Föreläsning 20 april 2022. Med.dr Charlotta Eriksson berättade om den senaste studiens resultat och om hur människors hälsa och välbefinnande påverkas av trafikbuller.
Studien

Guide till tystnaden

Föreläsning 17 mars 2022. Magnus Lindqvist från Stockholms stad pratade om projektet Guide till tystnaden och visade var vi kan uppleva en rofylld natur.
Information om guiden

Vilka fåglar finns i Nationalstadsparken?

Föreläsning 8 mars 2022. Stockholms Ornitologiska Förening berättade om den inventering som gjorts av häckfåglar i Nationalstadsparken.
Information om inventeringen

Skrotdykning på Långholmen

Skrotdykning 8 maj 2021. Dykare från Rena Mälaren fick upp 2 ton skrot från sjöbottnen.
Se film
Se bilder

Mat och Miljö

Föreläsning 26 april 2021. Vesna Djokic´, livsmedelsingenjör och utbildare, visade oss hur vi genom våra matvanor kan bidra till en friskare planet.
Vesnas bästa tips

Kemikalier i Östersjön

Föreläsning 17 mars 2021. Anna Sobek, forskare på Stockholms universitet, berättade om kemikalierna och hur Östersjöns ekosystem påverkas.

Släpp BNP-fixeringen!

Föreläsning 9 mars 2020. Thomas Hahn, docent på Stockholm Resilience Centre, pratade om vilka förändringar  som krävs inom ekonomi och politik.
Tidningsartikel