Rapport visar: Även ASC-certifierade jätteräkor ska man låta bli

Arbetsgruppen mot jätteräkor inom Stockholms Naturskyddsförening har låtit göra en studie över ASC-certifiering (Aquaculture Stewardship Council) av jätteräkor i ett producentland. Studien visar att odlingarna inte lever upp ens till ASC:s egna kriterier och att odlingarna orsakar samma miljöproblem som tidigare. Läs studien här.

Certifieringen blir ett sätt att legitimera en mycket miljöförstörande verksamhet som också innefattar brott mot mänskliga rättigheter för lokalbefolkningen. Att förstöra mangrove för räkodlingar innebär att fördärva en av våra mest effektiva kolsänkor och kustskydd. Detta är allt annat än ansvarsfullt med dagens klimatkris. Mangroven bör i stället återplanteras.

– Med tanke på den förstörelse räkodlingarna orsakar kan det inte vara ansvarsfullt att odla jätteräkor i tropikerna. Ät inga jätteräkor! säger Gudrun Hubendick, medlem i arbetsgruppen om jätteräkor (Anti scampi-gruppen) inom Stockholms Naturskyddsförening.