Volontärer

volontärgruppen.jpgKlappar ditt hjärta också för miljön och Naturskyddsföreningens arbete? Skulle du vilja göra någonting, men kanske inte vill binda upp dig? Dra ett strå till stacken lite då och då? Du kanske vill bli volontär för en dag?

Ibland räcker inte tiden till för våra kretsaktiva och vi kan behöva vi lite hjälp med bemanning. Det kan handla om att hjälpa till vid utåtriktade aktiviteter genom att till exempel dela ut information, visa tillrätta, och inleda samtal och diskussioner med förbipasserande för att berätta om föreningens arbete.

Vi har därför inrättat en en volontärlista med namn och epostadresser. Några gånger per år skickar vi ut en förfrågan till volontärerna. De som kan och vill ställa upp hör av sig. Graden av engagemang och hur många timmar är helt upp till våra volontärer och vill man någon gång engagera sig lite mer och vara med redan på planeringsstadiet är man självklart välkommen.

Vi hoppas att du kan och vill utvidga ditt engagemang genom att göra en ideell arbetsinsats i Naturskyddsföreningen. Du behöver inte vara en miljö- eller klimatexpert eller ha varit aktiv i föreningen tidigare.  Du kommer att få träffa andra volontärer, aktiva medlemmar i kretsen och få tillfälle att lära dig mer om vårt arbete.

Varmt välkommen!

Volontärlista

Vill du anteckna dig på vår volontärlista för framtida aktiviteter? Vill du ställa en fråga om hur det är att vara volontär? Skicka ett mejl till oss! ingela@landskapsarkeologerna.se

ANTISCAMPIGRUPPEN SÖKER VOLONTÄRER!!

– En eller två personer för att lägga ut information på Naturskyddsföreningens Antiscampi Facebooksida, ca 1 timme arbete/vecka, respektive hemsida, några timmar/månad. Informationsunderlag fås från Antiscampgruppen.

– En eller två personer som kan redigera och göra layout av rapporter.

– Ett tiotal volontärer för att kontakta butiker och restauranger och fråga varför de säljer/serverar jätteräkor samt informera om jätteräkor. De går också bra att skicka frågor som Antiscampigruppen kan formulera.

– Två personer för att ge en eloge eller diplom till de butiker och restauranger som inte säljer/serverar jätteräkor.

Intresserad?! Kontakta Gudrun Hubendick: gudrunhubendick@hotmail.com

VOLONTÄRER TILL 2-DAGARS EVENT PÅ BIO RIO!

Naturskyddsföreningens marknadsavdelning söker volontärer från klimatgruppen som är intresserade av att delta tillsammans med oss och klimatavdelningens två gemensamma event under november månad. Uppdraget handlar om att representera den lokala klimatgruppen i Stockholm vid vårt informationsbord vid ett eller båda tillfällen. Det är förstås ett plus om du har möjlighet att delta vid båda tillfällena, men absolut inget krav!

Arrangör: Magasinet Filter, United International Pictures och Naturskyddsföreningen
Datum: 15 november
Tid: 17.00-21.00 (varav arbetstid ca 2 h)
Plats: Bio Rio, Stockholm
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=e-_JflaaljI
Antal volontärer som söks: 2-3 st.

SOM VOLONTÄR förväntas du kunna informera om klimatgruppens aktuella aktiviteter och arbete och hur en går tillväga med att engagera sig hos klimatgruppen. Att aktivt ta kontakt med besökarna och bjuda in dem till samtal.

Bakgrundsinformation:
I samarbete med Filter och United International Pictures bjuder Naturskyddsföreningen på en förhandsvisning av klimatdokumentären En Obekväm Uppföljare. Filmen är, såsom namnet avslöjar, en uppföljare på Al Gores uppmärksammade dokumentär. Besökarna kommer att vara en blandning av våra egna medlemmar, läsare till magasinet Filter och vänner till dessa.
Vår generalsekreterare Karin Lexén kommer att inleda visningen med ett ca 10 minuters tal och utanför salongen kommer vi att ha ett informationsbord där vi står redo att möta besökarna efter att visningen är slut.
Vi kommer att anordna en förberedande workshop inför detta tillfälle så vår klimatsakkunniga David Kihlberg ger aktuell information om klimatfrågan samt att vi från marknadsavdelningen ger några enkla retorik-knep som kan vara bra ha med sig.

Anmälan senast 15:e oktober. Maila ditt namn och kontaktuppgifter om du är intresserad av att delta till: erica.lintrup@naturskyddsforeningen.se