Evenemang

• 4/10 – Inspirationskväll: Handla miljövänligt
  • 7/10 – Hjortar vårdar fornminnen
  • 7/10 – Fågelskådning på Landsort
  • 9/10 – Vad vill vi göra i vår?
  • 11/10 – Mikroplaster från konstgräsplaner
  • 15/10 – Familje guidning i Älvsjö skogen
  • 16/10 – Ingemar Lind: Mitt liv som naturfilmare

Läs mer om evenemangen nedtill

24 September: Höstvandring Boo-Leden med vinodlingsbesök

Vi samlas vid Slussen för resa med buss mot Skeviksstrand, där det blir en promenad mot Knarrnäs gård där leden börjar. Vi vandrar i omväxlande natur och passar under vandringen på att stanna vid Velamssund. Där får vi en guidning på en av Sveri­ ges nordligaste vinodlingar, där det sannolikt funnits vinstockar sedan slutet av 1600­talet. Sedan vandrar vi vidare och kommer slutligen fram till Orminge, där vi avslutar och tar bussen mot Slussen igen. Ta med rejäl matsäck och lämpliga kläder för en hel dags vandring, sträckan är drygt 15 km.

Datum: 24 September, SÖNDAG, KL 8.20–16.00

Samling: Slussen, vid buss 474 som går kl 8.21 till Gustavsberg, där vi byter till buss 424V till Skeviksstrand. Obs! Kolla tider med SL.

Anmälan: Senast 21 september till Elsa Lindahl, elsa.k.lindahl@gmail. com, tel 070­445 21 27.

28 September: Storstadens Fladdermöss vid Årstaviken

Följ med på den populära fladder­ musexkursionen vid Årstaviken! Med hjälp av ultraljudsdetektorer hoppas vi att få höra och kanske även se någon av Sveriges 19 arter, som finns i Stockholm. Vi träffas strax efter solnedgången. Ta gärna med fika! Antalet platser är begränsat till 30.

Datum: 28 September, TORSDAG, KL 20–24

Samling: Vid Årstalundens båtklubb, Vickergatan 33, 10 mi­nuters gångväg från t­banestation Skanstull.

Info och anmälan: Senast 25/9 till Christian Sommer, chrisommer@ hotmail.com, tel 070­794 76 46.

3 Oktober: Föreläsningskväll om kemikalier i hårvård

Datum: 3 Oktober, TISDAG, KL 18.30–20

Vad innehåller dina hårprodukter? Maria Hellström från Greenheads kommer att berätta om kemikalier i hårvård samt vilka bättre alternativ som finns. Det kommer att finnas utrymme för diskussion och frågor,samt gör det själv­tips för olika hårprodukter.

Samling: Naturskyddsförening­ ens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info & anmälan: Senast 29 sep­tember till kemikaliegruppen@ gmail.com.

4 Oktober: Inspirationskväll: Handla miljövänligt

Trött på masskonsumtion och sugen på en mer nutidsenlig och miljömäs­ sigt hållbar livsstil? Grubblar du på varför så mycket som går att använda slängs bort och på vad konsumtionen gör mot människan och naturen?

Kanske har du nån fiffig idé eller vill ta tag i någon annans. Kom då och träffa andra likasinnade på Handla miljövänligt­gruppens inspirations­ kväll, mitt i Miljövänliga veckan. Vi ekofikar tillsammans och utbyter tankar om var vårt fokus borde ligga framöver. Alla idéer är bra utom de dåliga. Kanske kommer någon också att berätta om något du inte redan vet…

Datum: 4 OKTOBER, ONSDAG, KL 18–20

Samling: Naturskyddsförening­ ens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr., lokal Sandböte.

Anmälan: Senast onsdagen den 27 september till HMV­gruppen: hmvgruppen@gmail.com, så vi vet hur mycket ekofika vi ska fixa.

7 OKTOBER: HJORTAR VÅRDAR FORNMINNEN

Vi åker till Upplands Väsby och besöker ett 20 hektar stort inhägnat område. Här finns fornlämningar av olika slag från järnåldern. I området vistas en hjord med dovhjortar som hjälper till att vårda området och är en sevärdhet för besökare. Hjortar­nas förmåga att hålla efter taggbus­ kar som björnbär, slån och nypon är en tillgång för fornminnesvården. En promenadslinga genom området ger möjlighet att se fornlämningarna och kanske få en glimt av de skygga djuren. Arkeolog Gerhard Flink från Landskapsarkeologerna guidar.

Datum: 7 OKTOBER, LÖRDAG, KL 13–16

Samling: Vid Brunnby vik, ned­ anför hjorthägnet. Buss 531, från Upplands Väsby station, hållplats Skälbyvägen, därifrån ca 1 km att gå till hjorthägnet. Du får karta via mejl vid anmälan.

Info & anmälan: Senast 1 oktober till Ingela Norlin, ingela@landskaps­ arkeologerna.se, tel 070­659 17 68. Avgift: Medlemmar gratis, övriga betalar 50 kr.

7 OKTOBER : FÅGELSKÅDNING PÅ LANDSORT

På ön Öja i södra skärgården ligger Landsorts fågelstation. Landsort
är en fin lokal för höstfågelsträcket och vi åker dit tillsammans och skådar. Om det är möjligt kommer fågelstationspersonalen att guidaoss och berätta om sin verksamhet. Resa dit med pendeltåg eller på annat sätt. Detaljerad reseinfo ges vid anmälan.

Datum: 7 OKTOBER, LÖRDAG, CA KL 8–17

Samling: Ankaruddens brygga. Info & anmälan: Bianca Billing, billingwerner6847@gmail.com, tel 070­634 31 32.

Avgift: Båt och guidad tur betalas av var och en (prisinfo ges vid anmälan).

9 OKTOBER: VAD VILL VI GÖRA I VÅR?

Välkommen att vara med och på­ verka innehållet i vårens program. Vad längtar du efter att göra, upp­ täcka, vara med och påverka, disku­ tera, få veta, lära dig, få nya insikter om vad som händer och finns i ditt närområde. Vi bjuder på lättare förtäring.

Datum: 9 OKTOBER, TORSDAG, KL 18–21

Samling: Naturskyddsförening­ ens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info och anmälan: Senast 7 okto­ber till soderort@naturskyddsfo­reningen.se. Ange ev. specialkost.

11 OKTOBER: MIKROPLASTER FRÅN KONSTGRÄSPLANER

Fredrick Regnell, vice ordförande i Stockholms naturskyddsfören­ing, föreläser om mikroplaster från konstgräsplaner. Fredrick har nyligen producerat en rapport inom områ­ det och är väl insatt i strategin för att minska problemet. Fokus under föreläsningen kommer vara att återge varför mikroplaster sprids och vad vi kan göra för att förhindra det, men en allmän diskussion kring konstgräs­ planer kommer också att föras. Under kvällen finns gott om tid för frågor och diskussion.

Datum: 11 OKTOBER, ONSDAG, KL 18.30–20

Samling: Naturskyddsförening­ens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr.

Info & anmälan: Senast 9 oktober till Fredrick Regnell, fregnell@kth.se.

15 OKTOBER: FAMILJEGUIDNING I ÄLVSJÖSKOGEN

Älvsjöskogens västra del blev natur­ reservat 2016 efter många decenniers kamp för att skydda skogen. Anders Tranberg visar oss runt i denna fantastiska naturpärla. Vi rör oss på stigar i delvis lite kuperad terräng. Ta med fika!

Datum: 15 OKTOBER, SÖNDAG, KL 11–14

Samling: Älvsjö torg, utanför Konsum.

Avgift: Medlemmar gratis, övriga betalar 50 kr.

16 OKTOBER, INGEMAR LIND: MITT LIV SOM NATURFILMARE

Ingemar Lind berättar och visar film: ”Under dryga 40 år har jag haft förmånen att ha min hobby som yrke. Jag har kommit både djur och fåglar nära. I denna film har jag valt ut ett antal episoder som jag minns speciellt. Jag har tillbringat långa tider i framför allt den nordiska vildmarken, och det är i denna del av världen jag känner mig hemma. Jag är och förblir naturfilmare, det är ett sätt att leva. Som vanligt inleds kvällen med en stillbildsdel, denna gång med rubriken Fåglar i folktron. Tyngdpunkten har jag lagt på göken, denna så märkliga fågel.”

Datum: 16 OKTOBER, MÅNDAG, KL. 19–20

Samling: Stora Bryggarsalen, Norrtullsgatan 12 N.
Avgift: Medlem 80 kr, övriga beta­ lar 100 kr.