Evenemang

• 25/3 – Hammarbyskogen & Hammarbytoppen
  • 26/3 – Hur arbetar man för att öka mångfalden på en golfbana?
  • 1/4 – Klädbytardagen
  • 8/4 – Länsstämma
  • 8/4 – Antiscampidagen 2017
  • 10/4 – Makt över maten – så blir du självförsörjande på grönsaker
  • 11/4 – Nybygge i naturen – groddamm i Björkhagen
  • 16/4 –  Länsskogsgruppen – Fältexkursion
  • 19/4 – Kemikalier i hygienprodukter
  • 23/4 – Vårfagning på Ekudden
  • 30/4 – Upptäck Grimstaskogen
  • 6/5 – Vår i paradiset
  • 7/5 – Fagersjöskogen – Magelungen
  • 8/5 – Vad vill vi göra i höst?
  • 14/5 – Exkursion till Ågestasjön
  • 22/5 – Upptäck storstadens fladdermöss vid Årstaviken
  • 5/6 – Naturnatt i Rågsveds friområde
  • 13/8 – Slätter på Ekudden
  • 17/9 – Svampar i Flemingsbergsskogen
    Läs mer om eventen nedtill.
25 mars: Hammarbyskogen & Hammarbytoppen

Hammarbyskogen är mycket välbesökt med många små stigar och ett rikt växt- och djurliv. Gångvägen ner till Hammarby sjöstad genom Hammarbyskogen underlättar passage för människor samtidigt som skogens slutenhet bidrar till den gröna infrastrukturen mellan Nackareservatet och Årstaskogen. Vid skogens fot fortsätter vi upp på en av kommunens högsta punkter, Hammarbytoppen. Anders Tranberg guidar. Medtag fika!

Datum: 25 mars, lördag, kl 10-13
Avgift: Medlem 40 kr, övriga 60 kr.
Info: Anders Tranberg, tel 073-724 63 07
Samling: Utanför Hammarbyhöjdens T-banestation

26 mars: Hur arbetar man för att öka mångfalden på en golfbana?

Följ med och hör hu Björkhagens golfbana utvecklar sitt miljöarbete. Det blir en vandring runt golfbanan med Micke Madenteg, ordförande i ban- och miljökommittén, som berättar för oss. Vi avslutar med en medhavd fika vid eller i klubbhuset beroende på vädret. Om vi vill kan vi sedan välja att vandra till Hellasgården där vi kan ta buss mot Slussen.

Datum: 26 mars, söndag, kl 10-14
Info & anmälan: Senast 23/3 till Elsa Lindahl, tel 070-445 21 27
Samling: Vid Björkhagens T-banestation

1 april: Klädbytardagen

Har du också tröttnat på slit och släng och vill göra en insats för miljön? Välkommen till Sveriges största klädbytardag och Nordic Swap Day. Ta med dig plagg som inte längre passar eller som du tröttnat på! De blir nya för någon annan.

Datum: 1 april, lördag
Samling: Tid och plats hittar du på Facebook: Klädbytardagen Stockholm 2017

8 april: 2017 års länsstämma

Under förmiddagen får vi en föreläsning om förekomsten av mikroplast i Östersjön och våra stora sjöar. Efter lunch börjar stämmoförhandlingarna. Alla intresserade medlemmar är välkomna.

09.45     Samling och kaffe
10.00     Välkommen och info om dagen
10.05      Anna Kärrman berättar om mikroplaster – Hur mycket är det? Var kommer det ifrån? Vad kan vi göra åt det? Anna Kärrman är universitetslektor på Institutionen för naturvetenskap och teknik på Örebro universitet. Fokus i hennes forskning är flourkemikalier, PFAS-ämnen och mikroplaster.
Bensträckare och fruktpaus när det passar.
12.00       Lunch
13.15       Stämma inklusive diskussion om länsförbundets verksamhet
Här hittar du stämmohandlingarna.
15.30       Avslutning

Datum: Lördag 8 april
Tid:  kl. 09.45-15.30
Anmälan: till Katrin Hammarlund. Uppge vid anmälan om du är vegan eller har allergier. Länsförbundet bjuder på fika och vegetarisk lunch.
Info: 070-234 01 17
Kostnad: Ingen kostnad

8 april: Antiscampidagen 2017

På årets nationella Antiscampidag ger vi extra uppmärksamhet åt problemet med odlade tropiska jätteräkor. Inte heller jätteräkor som är märkta med ASC, är hållbart producerade. Vi samlas på Rikskansliet och delar sedan ut informationsmaterial på gator och torg, till butiker och restauranger och ger en eloge till dem som skippat scampi!

Datum: 8 april, lördag, kl 10.30-14.30
Info & anmälan: Gudrun Hubendick

10 april: Makt över maten – så blir du självförsörjande på grönsaker

Ta steget från förvirrad konsument till självförsörjande odlare och få giftfri mat, skönare fritid och ett rent samvete på köpet! Med utgångspunkt från sin bok ”Rätt ur jorden – handbok i självhushållning” berättar författaren och odlaren Bella Linde om konsten att odla grönsaker för husbehov.

Datum: 10 april, måndag, kl 18-19
Anmälan: Senast 6/4  till soderort@naturskyddsforeningen.se
Info: gofi_aldstam@hotmail.com, tel 073-844 68 68

11 april: Nybygge i naturen – Groddamm i Björkhagen

Guidad tur till den nyanlagda groddammen i Björkhagen. Vi kombinerar det med en vandring till en mer etablerad lokal för att säkert få se groddjur under deras lek. Vandringen går till Lilla sickla. Tag med stövlar och fick- eller pannlampa och så kläder efter väder. Guidningen utförs av Vide Ohlin från Grodkollen. Ingen föranmälan behövs.

Datum: 11 april, tisdag, kl 19-21.30 ca
Avgift: Medlem 20 kr, övriga 40 kr
Info: Elsa Lindahl, tel 070-445 21 27
Samling: Björkhagens T-banestation

16 april: Länsskogsgruppen – fältexkursion

Exkursionsmål inte bestämt men troligen blir det en avverkningsanmäld skog eller ett besök i område där skogsgruppen varit tidigare. Inga förkunskaper. Bra skor krävs, gärna vattentäta. Rejäl matsäck rekommenderas. Vi kommer att gå i kuperad terräng och sträckan kan bli 5-10 km.

Datum: 16 april, söndag
Info & anmälanAnders Tranberg, tel 073-724 63 07
Samling: Tid och plats vid anmälan

19 april: Kemikalier i hygienprodukter

Favorit i repris! Sara Nomberg, hudterapeut, föreläsare inom miljövänlig/ekologisk hudvård samt medlem i Naturskyddsföreningens kemikalienätverk, berättar om kemikalier i vår vardag med inriktning på kosmetika och hygienprodukter. Vilka ingredienser är värst och hur kan de påverka oss? Efter föreläsningen finns utrymme för diskussion och frågor.

Datum: 19 april, onsdag, kl 18.30-20
Info & anmälan: Senast 17/4 till Anky Enskog

23 april: Vårfagning på Ekudden

Vi räfsar bort fjolårets löv, kvistar och gräs från ängarna vid Ekudden så att inte ängsväxterna kvävs och för att underlätta slåttern. Mellan arbetspassen njuter vi av vårblommor, fågelsång och fika. Ta med matsäck och arbetslust! Vi står för redskapen.

Datum: 23 april, söndag, kl 10-15
Info & anmälanLasse Lidgren, tel 070-278 08 16
Samling: Flatens naturreservat, ängen på Ekudden vid Flatens norra strand, intill Listuddens gård, ca 2 km söder om T-banestation Skarpnäck

30 april: Upptäck Grimstaskogen

Många har kanske varit hos ”grannen” Judarnskogen, men Grimstaskogen har även den mycket att bjuda på. Våtmarken Råcksta träsk, naturskog, öppna gräsmarker och naturstränder skapar en varierad miljö med förutsättningar för en stor biologisk mångfald. Anders Tranberg guidar. Ca 5 km. Medtag fika!

Datum: 30 april, söndag, kl 10-13.30
Info: Anders Tranberg, tel 073-724 63 03
Samling: Utanför Råcksta T-banestation. Avslut Johannelund T-banestation

6 maj: Vår i paradiset

Vi vandrar längs Sörmlandsleden från torpet Paradiset till Rudans gård vid Handens station i omväxlande Sörmlandsnatur. Ta med kläder och skor efter väderlek och matsäck för hela dagen. Vandringssträckan är 13 km.

Datum: 6 maj, lördag, kl 9.40-16
Info & anmälan: Senast 4/5  till Elsa Lindahl, tel 070-445 21 27
Samling: Buss 709 avgår från Huddinge station kl 9.10 och är framme vid busshållplats Bruket kl 9.32 (kolla med SL).

7 maj: Fagersjöskogen – Magelungen

Fagersjöskogen utgör ett mycket värdefullt natur- och friluftsområde i Stockholm, med ett rikt växt- och djurliv. Vi går igenom skogen främst på stigar (bitvis kuperat) fram till sjön Magelungen. Vi vandrar sedan utmed sjön västerut och får bl.a. höra om ekosystemtjänster och strandskydd. Anders Tranberg guidar. Ca 7 km. Medtag fika!

Datum: 7 maj, söndag, kl 10-14
Avgift: Medlem 40 kr, övriga 60 kr
InfoAnders Tranberg, tel 073-724 63 07
Samling: Hökarängens T-banestation, södra utgången. Avslut busshållplats Magelungsvägen eller Rågsved T-banestation.

8 maj: Vad vill vi göra i höst?

Söderorts Naturskyddsförening vill veta vad medlemmarna vill göra i höst. Du är välkommen att vara med och påverka. Vad längtar du efter att göra, upptäcka, vara med och påverka, diskutera, få veta, lära dig, få nya insikter om, vad som händer och finns i ditt närområde? Vi bjuder på lättare förtäring.

Datum: 8 maj, måndag, kl 18-21
Anmälan: Senast 5/5  till soderort@naturskyddsforeningen.se, ange om du vill ha specialkost
Info: Christian Sommer, tel 070-794 76 46
Samling: Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115, 2 tr

14 maj: Exkursion till Ågestasjön

Den här tiden är det gott om fågel: flera sorters änder, vadare, rovfåglar, m m. Det är alltid spännande vad man får se och höra. Ta med matsäck samt kläder och skor efter väder. Glöm inte att ta med kikare och fågelbok!

Datum: 14 maj, söndag, kl 9-14
Info & anmälanEinar Engstöm, tel 0703-90 17 44
Samling: Vid Ågesta gård, dit du kommer med buss nr 833 från Farsta Centrum. Bussen går kl 8.40. Du kan också kliva på bussen vid Farsta Strand, där tunnelbanan slutar. Då går den kl 8.44. Kolla tiderna med SL! Vi åker med bussen till hållplatsen Ågesta gård.

22 maj: Upptäck storstadens fladdermöss vid Årstaviken

Följ med på fladdermusexkursion vid Årstaviken. Med hjälp av ultraljudsdetektorer hoppas vi att få höra och kanske även se någon av Sveriges 19 arter som finns i Stockholm. Vi träffas strax efter solnedgången. Ta gärna med fika och varför inte en pannlampa!

Datum: 22 maj, måndag, kl 20-24
Avgift: Medlem 40 kr, övriga 60 kr
Info & anmälan: Senast 15/5  till Christian Sommer, tel 070794 76 46
Samling: Vid Årstalundens båtklubb, Vickergatan 33, 10 minuters gångväg från T-banestation Skanstull

5 juni: Naturnatt i Rågsveds friområde

Rågsveds friområde på kvällen denna årstid är fantastiskt! Vi vandrar till en fin udde vid sjön Magelungen där vi bjuds på varm vegetarisk mat. Senare bli det naturguidning upp till en fin platå med bland annat gamla lindar. Me detaljerat program kommer läggas ut på kretsarnas hemsidor. Ta gärna med varm tröja, sittunderlag och en termos med varm dryck. Även icke-medlemmar är välkomna.

Datum: 5 juni, måndag, kl 18-sängdags
Info & anmälan: Senast 3/6  till Anders Tranberg, tel 073-724 63 07
Samling: Utanför Rågsveds T-banestation

13 augusti: Slätter på Ekudden

Vi slår ängarna vid Ekudden med lie. Efteråt räfsar vi och tar bort det slagna gräset. Ju fler vi blir, desto roligare har vi och desto större yta klarar vi av att sköta. Ta med klädsel efter vädret, heltäckande skor, fika och arbetslust. Kretsen håller med liar och räfsor. Välkomna!

Datum: 13 augusti, söndag, kl 10-15
InfoLasse Lidgren, tel 070-278 08 16
Samling: Flatens naturreservat, ängen på Ekudden vid Flatens norra strand, intill Listuddens gård. Ca 2 km söder om T-banestation Skarpnäck.

17 september: Svampar i Flemingsbergsskogen

I skogarna söder om Flemingsberg letar vi efter säsongens läckerheter. Tänk att fylla skafferi och stekpanna med vad skogen bjuder. Ta med rejäla kängor/stövlar, kläder efter väder, matsäck, korg, renskniv och helst svampbeställningslitteratur. Reseinfo: vi börjar vid Gladö kvarn och avslutar troligen vid Flemingsbergs pendeltågsstation.

Datum: 17 september, söndag, kl 9.25-15
Info & anmälan: Senast 13/9  till Lasse Lidgren, tel 070-278 08 16
Samling: Busshållplats Hökärrsvägen. Buss 709 avgår från Huddinge station kl 9.10. Obs! SL:s tider är preliminära.