Seminarium om ASC märkning av jätteräkor

Välkommen till Naturskyddföreningens rikskansli, Åsögatan 115, Stockholm, onsdagen den 15 april kl 11.30

Jätteräkor med märket ASC (Aquaculture Stewardship Council) håller på att introduceras i Sverige såsom ansvarsfullt odlade och har fått grönt ljus i WWFs fiskeguide. Naturskyddsföreningen rekommenderar  fortsatt att inte konsumera jätteräkor odlade i tropikerna vare sig de är certifierade eller inte.

Vilken skillnad gör märkningen egentligen och hur mycket är bara vackra ord? Lyssna på Amit Thavaraj från Indien och organisationen ASIA*, som under många år har följt och analyserat hur ASC märkningen togs fram och vad den innehåller. Amit kommer att göra en genomgång av de sju olika ”Principles” , vad dom utger sig för att uppnå, vilka kriterier som ska uppfyllas, vad revisorerna kontrollerar samt  hur certifieringen nu går till.

Tacksam för svar till gudrun.hubendick@naturskyddsforeningen.se om ni kommer eller inte. Kaffe och smörgås serveras.

*ASIA  är ett nätverk av organisationer i Asien som arbetar mot storskaliga industriella räkodlingar och för uthålligt nyttjande av mangrove och våtmarker. Flera av organisationerna har samarbetat med Naturskyddsföreningen.