Fågelskådning vid Torö

Söndagen den 25 januari 2015 sågs 27 personer för att åka ut till Torö och skåda fåglar. Vädret var mulet, dock ingen nederbörd, ca 0 grader, vindstilla vid Reveluddens naturreservat (Reveln) och bara svag vind vid Örudden.

Första stoppet vid Torö lanthandel resulterade i att vi såg större hackspett och gråsiska. Efter det åkte vi till Reveln. Vid parkeringsplatsen hörde vi svartmesen sjunga och nötveckan vissla. Nere vid vattnet såg vi sångsvan (med gul näbb) och alfågel. Även knipa, storskrake, småskrake, korp, knölsvan (med röd näbb), skärpiplärka och häger sågs. Fikat intogs ute på udden där det för ovanlighetens skull var helt vindstilla.

I skogen på vägen tillbaka till bilarna tittade vi på aspticka och den rödlistade signalarten större aspticka.

Sista stoppet var Örudden där vi såg tobisgrissla, havstrut, tordmule. Strax efter kl 15 åkte vi från parkeringen efter en dag med många fina observationer.

SONY DSC