Projekt stärker arbetet med planfrågor

I Stockholm byggs det som aldrig förr. Till de två kretsarna i Stockholms stad, Stockholms Naturskyddsförening och Söderorts Naturskyddsförening, inkommer allt fler markanvisningar, detaljplaner och program som kretsarnas gemensamma grönområdesgrupp ska ta ställning till. För att hinna med och bevaka allt som är på gång söktes och beviljades projektmedel från Riksorganisationen. Sedan augusti 2012 arbetar Ronny Fors med plan- och grönområdesfrågor för de båda kretsarna.

En viktig del i arbetet är att ha kontakt med och bidra med kunskap till lokala aktionsgrupper som kämpar för sina grönområden. I och med projektet har kontakten med politikerna i Stockholms stad ökat och föreningen har kunnat skriva fler yttranden över markplaner än tidigare. Som en följd av detta har föreningen också synts mer i media, framförallt i olika lokaltidningar. Detta mycket tack vare att pressmeddelanden skickats ut regelbundet.